Kolme tärkeintä kanavaa henkilöbrändäykseen

Kirjoittanut Eilakaisla - 10.08.2017

Verkossa kuka tahansa voi helposti ja kustannustehokkaasti brändätä itseään ja osaamistaan. Digitalisointi on johtanut siihen, että henkilöbrändäys ei ole enää vain poliitikkojen, yritysjohtajien tai artistien yksinoikeus. Päinvastoin! Henkilöbrändäys on tavoitteellista ja yrittäjämäistä toimintaa, jolla halutaan rakentaa itsestä positiivista mielikuvaa. Se on oman osaamisen profilointia ja markkinointia, maineenhallintaa ja itsensä johtamista, jolle alkusysäyksen antaa usein esimerkiksi työnhaku. Hyvä asia on se, ettei koskaan ole liian myöhäistä aloittaa. Ja kukapa osaisi markkinoida osaamistaan paremmin kuin sinä itse!

Kaikki lähtee siitä, mistä sinä pidät ja nautit? Mikä sinua mietityttää ja missä asioissa kaipaat sparrausta tai muiden mielipiteitä ja neuvoja? Entä mitä osaamista ja tietoa sinulla on tarjota? Mieti myös, miten oma persoonasi näkyy henkilöbrändissäsi. Muista, että SoMe:ssa kaikesta jää jälki – niin hyvässä kuin pahassa. Tässä parhaat vinkkini henkilöbrändäyksen aloittamiseen.

1. Luo LinkedIn profiili

LinkedIn on työntekijöiden ja työnantajien kohtaamispaikka ja kuuluu niihin sosiaalisiin medioihin, jossa voit esitellä omaa osaamistasi sekä työ- ja koulutushistoriaasi. Verkostoidu, keskustele ja kommentoi työhösi liittyviä blogikirjoituksia ja jaa omiasi, jos niitä kirjoitat. Pyri kasvattamaan LinkedIn-verkostosi ainakin 300 henkilöön. Kun ylität 500 rajan, LinkedIn ei enää julkisesti kerro verkostosi kokoa.

Liity erilaisiin ryhmiin, joissa käydään sinua kiinnostavia keskusteluita. Siellä pääset verkostoitumaan ihmisten kanssa, jotka toimivat sinua kiinnostavilla toimialoilla. Muista myös mahdolliset tulevaisuuden haaveisiisi liittyvät ryhmät! Kaikki nämä ovat osa ammatillista brändäämistäsi ja mitä oivallisin tapa pysyä ajan tasalla kiinnostavista aiheista. Luodessasi profiiliasi, käytä henkilökohtaista sähköpostiosoitettasi ja anna LinkedIn:in opastaa sinua. Kiinnitä kuitenkin huomiota ainakin seuraaviin asioihin:

  • Henkilökuva

    Kuvauta itsesi työvaatteissa, eli sellaisena, miltä normaalisti työpäivänä näytät. Jos sinut arkisin tunnistaa silmälasit päässä ja puku päällä, tulee niiden olla kuvassakin. Näytä itseltäsi, hymyillä ei tarvitse, muttei tässä passikuvaakaan olla ottamassa. Ja, anna valokuvaajan ottaa kuva, se ei montaa kymppiä maksa. Taustan tulisi olla rauhallinen. Kuvallinen profiili saa keskimäärin 14 kertaa enemmän käyntejä ja sinut muistetaan nopeammin lähettäessäsi verkostokutsuja!

  • Käytä virallista etu- ja sukunimeäsi

    ja kutsumanimeäsi vain, jos sinut sillä työelämässä tunnetaan! Muista lisätä kuvaava titteli ja mainita, millä toimialalla työskentelet.

  • Personoi URL-linkkisi

    poistaen siitä kaikki turha. Jäljelle tulisi jäädä vain nimesi, esim. linkedin.com/in/erikaehrnrooth

  • Kirjoita yhteenveto-kenttään tarkkaan mietitty hissipuhe

    jossa tuot esiin osaamisesi sekä asiat, joista sytyt, ja miksei myös jotain tulevaisuuden työpaikkahaaveista.

  • Täytä huolellisesti työhistoriasi

    avaten saavutuksesi, mieluiten avainluvuin. Täydellisellä profiililla surffaavat saavat 40 kertaa todennäköisemmin työmahdollisuuksia LinkedInin välityksellä ja LinkedIn ehdottaa myös herkemmin heille mielenkiintoisia yhteyksiä.

  • Päivitä mielenkiintoiset, käynnissä olevat tai jo päättyneet, projektit ja luottamustehtävät

    sekä muut mielenkiinnon kohteesi perustietojesi lisäksi.

  • Suosittele ja anna tunnustusta

    edellisille kollegoille, esimiehille ja alaisille ja kun sinua suositellaan, muistathan kiittää! Suosituksia ja tunnustusta sisältävät profiilit saavat keskimäärin 13 kertaa enemmän käyntejä!

2. Avaa Twitter-tili

Luo Twitter-tili omalla etu- ja sukunimelläsi, valitse seurattavia yrityksiä ja henkilöitä ja osallistu vähitellen keskusteluun verkostoituen niiden ihmisten kanssa, joiden haluat huomaavan ammatillisen osaamisesi. Tweetdeck on tähän oiva työkalu, jonka avulla pystyt seuraamaan määrittelemiäsi mielenkiinnon kohteita ja hashtag-ryhmiä helpommin.

Kiinnitä huomiota profiilisi ulkoasuun sekä asioihin, joita tuot esille profiilissasi. Twitterissä toimii ”kortare är roligare” ja hashtagit auttavat sinua viestimään napakasti. Älä kuitenkaan lisää niitä liikaa, itse pidän kolme/tweet aika lailla hyvänä määränä.

3. Tarkista Facebook-profiilisi julkinen osio

Itse pidän Facebookia privaattina sosiaalisena mediana ja hyväksyn esimerkiksi yleensä vain entisiä työkavereita fb-kavereikseni. Facebookin yleistyessä ja siirtyessä yhä enemmän ammatilliseen käyttöön, joudun varmasti arvioimaan tilanteen uudelleen. Hyvä on ainakin olla tietoinen, miltä oma julkinen Facebook-profiili näyttää! Viestiikö se sinusta haluamallasi tavalla? Näkyykö profiilissasi ammattisi ja työpaikkasi, ennen ja nyt? Huomioi myös profiilisi visuaalisuus ja mitä se kertoo sinusta persoonana.

Kirjoittaja Erika Ehrnrooth työskentelee Eilakaislan markkinointijohtajana. Hänellä on vuosien kokemus sekä tuotteiden että palveluiden markkinoinnista ja myynnistä eri toimialoilta.