Panosta kesähessuun!

Kirjoittanut Eilakaisla - 01.06.2017
Kesäkausi yhdistää kaksi asiaa: kausityöntekijöitä kaipaavat yritykset ja innokkaat oppijat. Kun yrityksissä kauan odotetut kesälomat  lähestyvät, iso joukko nuorempia tieteenharjoittajia lähtee ammentamaan työkokemusta kesän aikana. On tärkeää, että tuosta kokemuksesta tehdään positiivinen.

Monissa yrityksissä, ainakin vähän isommissa, kesätyöntekijöiden ja -harjoittelijoiden määrä on todella iso, ja heillä on tärkeä rooli asioiden hoitamisessa kesän aikana. Suuri määrä kesäapulaisia tarkoittaa vuotuista kesärekrytointirumbaa tai -hässäkkää. Pahimmassa mallissa kesäharjoittelijoiden rekryt saa koordinoitavakseen joku, jolla ei ole riittävästi aikaa, motivaatiota tai osaamista, jotta homma tulisi hoidettua kunnolla. Kesätyöntekijöiden rekrytointeja ei kuitenkaan tule hoitaa ns. vasemmalla kädellä.

Valistuneet yritykset panostavat kesätyöntekijöiden rekrytointiin, koska he ymmärtävät, että näissä tulevaisuuden toivoissa lepää myös yritysten tulevaisuus. Parhaista työntekijöistä kilpaileminen alkaa jo yläasteelta. Yhteistyö koulujen ja oppilaitosten kanssa ei nimittäin ole hyväntekeväisyyttä, vaan systemaattista ja suunniteltua toimintaa, jolla tulisi olla tavoitteet sekä budjetti. Tiedän sen, koska olen tehnyt tähän liittyvän strategian ja implementoinut sitä työkseni.

Työnantajakuvan vaaliminen ja suunnitelmallinen rakentaminen ei ole pelkkää strategiatyöryhmien ja markkinoinnin sanahelinää. Työnantajakuva on todellinen kilpailuvaltti, jota kannattaa vaalia jo niinkin arkipäiväiseltä tuntuvassa tilanteessa, kuin kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa. Hyvin hoidettu rekrytointiprosessi parantaa työnantajakuvaa, vaikka hakija ei paikkaa saisikaan. Puhumattakaan, miten homma hoidetaan valitun kesäharjoittelijan kohdalla.

  • Työnantajakuva on todellinen kilpailuvaltti, jota kannattaa vaalia jo niinkin arkipäiväiseltä tuntuvassa tilanteessa, kuin kesätyöntekijöiden rekrytoinnissa. Hyvin hoidettu rekrytointiprosessi parantaa työnantajakuvaa, vaikka hakija ei paikkaa saisikaan.

Kesäharjoittelijoihin kannattaa panostaa sinä aikana, kun he ovat hankkimassa kokemusta työelämästä. Työkuukausille pitää suunnitella kesätyöntekijän taidoille sopivia töitä, jotka aidosti hyödyttävät nuoren kehittymistä ammatillisesti. Kun balanssi tehtävien ja uuden tekijän taitojen kohdalla on kunnossa, ovat hyödyt myös yritykselle mahdollisimman suuret.

Toivottavaa on myös, että kaikki mentorointiin kykenenvät työntekijät eivät kirmaa yhtä aikaa kesälaitumille, ja jätä nuorta yksin huolehtimaan kaikesta. Tällaisissa tilanteissa kesätyöntekijän valitettavaksi työksi kun yleensä muodostuu vain vastata: ”En tiedä, olen vain töissä täällä”. On tärkeää, että yritys pystyy rakentamaan mahdollisimman todenmukaisen kuvan yrityksestä työnantajana. Kesätyöntekijän on hyvä nähdä, millaista aito työnteko yrityksessä on, ja miten yrityskulttuuri ilmentyy arkisessa puurtamisessa. Jos todellisia töitä ei kesäajalle ole tarjota, kannattaa miettiä, että onko kesätyöntekijöitä edes syytä rekrytoida. Vaikka palkka juoksisi, toimettomuus on nuorellekin ihmiselle todella epämotivoivaa.

Kun kesätöissä olevat nuoret lähtevät takaisin opinahjoihinsa, he ovat yrityksesi ambassadoreja – lähettiläitä, jotka puhuvat yrityksestäsi positiivisessa tai negatiivisessa mielessä. Kumman sinä valitset? Panosta siis kesähessuihin, koska se on paras tapa luoda hyvää yrityskuvaa ja olla mukana kilpailtaessa tulevaisuuden talenteista!

Kirjoittaja Kristian Kotilainen työskentelee asiakkuus- ja myyntipäällikkönä Eilakaislalla. Hänellä on vuosien kokemus henkilöstöpalvelualalta.

Teksti julkaistu 3.2.2015 ja päivitetty 1.6.2017