Työnkierrosta lisää motivaatiota

Eilakaislan talous- ja hallinto-osastolla työskentelevä Marko Veijanen on tullut Eilakaislalle jo vuonna 2004. Runsaan kymmenen vuoden aikana hän on nähnyt henkilöstöpalvelualaa monesta eri näkökulmasta. Markon suhtautuminen työhön ja työn tekemiseen on rentoa, mutta myös tinkimätöntä.

Marko työskentelee Eilakaislan hallinto-osastolla palkanlaskijan

Marko aloitti Eilakaislan kautta kiertävänä asiakaspalveluassistenttina eri yrityksissä. ”Minulla on kokonaisvaltainen ote työntekoon. Oli työ, mitä tahansa, niin teen sen yrityksen, tehtävien ja työkavereiden suhteen täysillä. Ei haittaa, vaikka olisi homma, joka ei ihan omaan toimenkuvaani kuulu. Koen itseni ennemmin eilakaislalaiseksi kuin tiettyyn tehtävään kiinnitetyksi.”

Asiakaspalveluassistentin tehtävä vaati ennen kaikkea hyvää palveluasennetta, kykyä oppia uutta nopeasti ja valmiutta toimia päivittäin, viikoittain vaihtuvissa, hyvinkin erilaisissa yrityksissä. ”Kiersin eri yrityksissä sijaistamassa aulapalvelutehtävissä noin  2 ½ vuotta, mikä tarkoitti sitä, että työskentelin tuolloin kolmanneksi pisimpään kiertävänä. Tykkäsin tästä firmasta ja totesin jo tuolloin, että lähden katsomaan uutta työtä, jos sopiva paikka aukeaa.”

Markon tapauksessa kyse on varmasti ollut molemminpuolisesta tyytyväisyydestä, sillä miehelle on tarjottu kymmenen vuoden aikana erilaisia, mielenkiintoisia työtilaisuuksia, joihin hänen on ollut helppo tarttua. Asiakasyritysten aulapalvelutehtävien jälkeen hän siirtyi Eilakaislan aulaan ja sieltä assistenttitehtävien kautta konsultiksi. ”Pian kiertävän tehtävien jälkeen selvisi, että Eilakaislan toimistossa tarvittiin henkilöstökonsulttien ja myynnin tueksi assistenttia. Pääsin huolehtimaan normaalien aulapalvelutehtävien lisäksi haastattelukutsuista ja yleensä ottaen työntekijöistä ja asiakkaista. Konsultin tehtävissä hyvää oli se, että yksikkö, jossa työskentelin oli tuttu asiakaspalvelutehtävistä. Nyt pääsin toiselle puolelle pöytää. Koordinoin kiertäviä asiakaspalveluassistentteja, tein haastatteluja ja täytin toimeksiantoja. Tykkäsin ihan hirveästi konsultin työstä”, Marko kertoo.

  • Oli iso asia pohtia työtäni uudestaan ja onneksi sain tuolloin tilaisuuden viettää sapattivuoden ja miettiä, mitä haluan seuraavaksi tehdä.

Myöhemmin organisaatiomuutosten ja tehtävänkuvien muuttuessa, myös konsultin toimenkuvaa uudistettiin. Mukaan tuli uusia myynnillisiä elementtejä, jonka myötä Marko mietti uraansa uudestaan. ”Oli iso asia pohtia työtäni uudestaan ja onneksi sain tuolloin tilaisuuden viettää sapattivuoden ja miettiä, mitä haluan seuraavaksi tehdä. Konsulttina joutui pyörittämään palkkoja, veloituksia ja tutustumaan työehtosopimuksiin, minkä vuoksi palkkahallintoon siirtyminen tuntui luontevalta. Käytämme tässä työssä kaiken kaikkiaan 20 eri alan työehtosopimusta, mitä ei joka yrityksessä pääsisi tekemään.”

Markon jokainen työtehtävä on syventänyt hänen henkilöstöhallintoalan osaamistaan. Motivaatio työhön löytyi uudesta tehtävästä talous- ja hallinto-osastolla. Pian palkkahallintoon siirtymisen jälkeen Markolle tarjottiin myös mahdollisuutta opiskella palkanlaskentaa ja valmistua merkonomiksi oppisopimuskoulutuksen kautta.

”Opiskelusta kysyttäessä, minun ei tarvinnut miettiä yhtään. Pystyin käymään kursseilla joustavasti, oli sekä ilta- että päiväkursseja. Opiskelu ei häirinnyt työntekoa eikä työnteko häirinnyt opiskelua. Pääasia tässä kaikessa oli kuitenkin se, että pääsin edelleen tekemään samaa, mitä tein konsulttina eli saan olla työntekijöiden kanssa tekemisissä ja hoitaa heidän asioitaan. Konsultin ja palkanlaskennan tehtävät tukevat toisaan hyvin ja vievät kohti laajempaa henkilöstöalan asiantuntijuutta”, summaa Marko tulevaisuuttaan.