Voi hyvin töissä – sen ei tarvitse maksaa sinulle terveyttäsi

Kirjoittanut Eilakaisla - 13.11.2014

Tuntuuko jo tiistaina siltä, että saisi olla perjantai? Työ vie merkittävän osan päivästämme ja vietämme töissä usein suurimman osan valveillaoloajastamme – se ei kuitenkaan saa maksaa sinulle terveyttäsi. Näillä muutamilla vinkeillämme pysyt terveempänä ja toivottavasti myös tyytyväisempänä töissä.

Selätä stressi

1. Vedä selkeä raja työelämän ja vapaa-ajan välille. Älä vie töitä kotiisi.
2. Näe ystäviä ja perhettä vapaa-ajallasi.
3. Pyri siihen, ettet tee ylitöitä. Priorisoi tehtäviä, älä yritä edistää kaikkea samaan aikaan. Tarvittaessa keskustele aikataulusta esimiehesi kanssa.
4. Vaikka töissä on kiire, pidä taukoja – työskentelet tauon jälkeen tehokkaammin.
5. Harrasta liikuntaa säännöllisesti. Liikunta edesauttaa työstressin vähentymistä.
6. Muista tehdä asioita, joista nautit. Rentoutuminen vapaa-ajalla on tärkeintä stressin selättämiseksi.

Jos istut, istu oikein – äläkä istu koko päivää

Monen tunnin istuminen päivässä on vahingollista lihaksistolle. Jos mahdollista, suosi seisomatyöpistettä puolet työajasta. Voit kokeilla myös seuraavia vinkkejä:

1. Puhu puhelimessa seisten.
2. Käytä portaita hissin sijaan.
3. Pidä taukoja ja nouse ylös vähintään kerran tunnissa. Venyttele.
4. Kun istut, pidä jalat tukevasti maassa.
5. Käytä tuolia, joka tukee alaselkää.
6. Jos käytät tietokonetta, tue kädet käsinojiin, pidä kyynärvarret 90° kulmassa ja ranteet suorassa työpöydän päällä.