Viime viikkoina on uutisoitu henkilöstöpalvelualaan ja henkilöstövuokraukseen liittyvistä epäkohdista. Voisi jopa sanoa, että ala on ollut jonkinlaisessa myrskynsilmässä. Vaikka alalla toimiikin erilaisia yrityksiä erilaisin toimintaperiaattein, on tärkeää muistaa, että vastuullisuus, läpinäkyvyys ja laatu ovat olleet monelle alan toimijalle aina tärkeitä arvoja – ja ne ohjaavat toimintaa joka päivä.
Meille Eilakaislalla nämä arvot eivät ole vain sanoja, vaan yli 50 vuoden aikana rakennettuja toimintatapoja, joista pidämme kiinni. Haluamme avata, miten vastuullinen henkilöstöpalvelukumppani meidän näkökulmastamme todella toimii – miten me toimimme – ja miksi se on kannattavaa sekä asiakkaille että työntekijöille.
Tämä on yhteisblogi Eilakaislan henkilöstöjohtajalta Anu Lehiöltä, sekä palvelujohtajalta Pia Piispaselta. Käsittelemme blogissa erilaisia yleisiä alaan liittyviä näkökulmia ja uskomuksia, ja kuvaamme omista näkökulmistamme Eilakaislan tapaa ja toimintaa niihin peilaten.
Yksi yleisimmistä ennakkoluuloista alaa kohtaan liittyy rekrytointiprosessien läpinäkyvyyteen. Joskus kuulee tarinoita yrityksistä, jotka kopioivat asiakkaiden työpaikkailmoituksia ilman lupaa tai lupaavat osaajia, joita ei todellisuudessa ole olemassa.
Anu: "Eilakaislalla emme koskaan markkinoi asiakkaan toimeksiantoa ilman voimassaolevaa sopimusta. Kun julkaisemme ilmoituksen, jossa kerrotaan haun koskevan tiettyä asiakasta, taustalla on aina virallinen toimeksianto. Tämä on meille kunnia-asia. Järjestämme toki myös avoimia hakuja eri aloille, mutta niissä viestimme selkeästi, ettei kyseessä ole tietyn asiakkaan toimeksianto."
Pia: "Kun kerromme asiakkaalle löytäneemme sopivan osaajan, sellainen on todella olemassa. Emme koskaan lupaa osaajia, joita ei ole, sillä se ei palvelisi kenenkään etua. Luottamus on liiketoimintamme perusta – ilman sitä emme olisi toimineet alalla jo yli 50 vuotta. Olemme ylpeitä siitä, että asiakkaamme arvioivat yhteistyön sujuvuuden kanssamme keskiarvolla 4,4/5 ja toimittamiemme vuokratyöntekijöiden ammattitaidon ja osaamisen arvosanalla 4,1/5."
Toinen yleinen harhaluulo liittyy vuokratyöntekijöiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Joillakin saattaa olla käsitys, että vuokratyöntekijät vaihtavat työpaikkaa herkästi eivätkä anna täyttä panostaan työhön.
Anu: "Meidän vuokratyöntekijämme ovat erittäin motivoituneita ja viihtyvät työssään. Edellisessä vuokratyöntekijöiden tyytyväisyyskyselyssä vastaajat arvioivat työviihtyvyytensä keskiarvolla 4,41/5, mikä on erinomainen tulos. Näemme paljon vaivaa vastuullisissa valinnoissa sekä oikean henkilön ja oikean työpaikan yhdistämisessä. Kun yhteensopivuus on hyvä, myös motivaatio ja sitoutuminen ovat korkealla."
Pia: "Panostamme paljon siihen, että vuokratyöntekijämme tuntevat olevansa arvostettuja ja osa työyhteisöä heti ensimmäisestä työpäivästä lähtien. Meillä on paljon pitkiä ja toistaiseksi voimassaolevia vuokratyösuhteita, joissa tyypillisesti työskennellään koko työsuhteen ajan samassa asiakasyrityksessä. Tarjoamme kattavat työsuhde-edut, kunnollisen perehdytyksen ja tuen työntekijöillemme. Eilakaislan kautta vuokralla oleva työntekijä ei ole koskaan yksin – olemme aina valmiina auttamaan."
Hinnoittelu on yksi henkilöstövuokraukseen liittyvistä kysymyksistä, joka usein herättää keskustelua. Monilla on käsitys, että vuokratyövoima on huomattavasti kalliimpaa kuin suoraan palkattu työntekijä.
Anu: "Kun puhutaan henkilöstövuokrauksen kustannuksista, on tärkeää ymmärtää, mitä kaikkea hintaan sisältyy. Veronmaksajat julkaisi tänä vuonna erittelyn, jonka mukaan jos työntekijän bruttopalkka on 3800 euroa, työnantajan pakolliset työnantajakulut ovat 4595,72 euroa. Tämä ei vielä kata esimerkiksi vapaaehtoisia vakuutuksia tai työterveyshuoltoa, jotka meillä sisältyvät vuokratyösuhteeseen ensimmäisestä päivästä alkaen. Käytännössä työnantajakulut ovat vähintään 1,2-kertaiset palkkaan nähden. Jos henkilöstövuokrauksen veloituskerroin on esimerkiksi 1,8 ja laskennallinen kuukausiveloitus olisi 6840 euroa kuukaudessa, niin on hyvä huomioida, että jos työntekijä on vaikkapa kaksi päivää sairauspoissaololla ja yhden päivän lomalla, näitä päiviä ei laskuteta asiakkaalta. Todellinen kuukauden veloitus olisi siis tässä tapauksessa noin 5863 euroa."
Pia: "Tämä esimerkin reilu 1000 euron erotus kuukaudessa kattaa kaiken henkilöstöpalveluyrityksen hallinnollisen työn, mukaan lukien palkanlaskennan, järjestelmäkustannukset, yhteyshenkilön yhteydenpidon, työajanhallinnan ja -seurannan, työsuhde-etujen koordinoinnin sekä rekrytointiprosessin kustannukset, rekrytointimarkkinoinnin, vakuutukset ja työterveyshuollon. Meillä myös vuokratyöntekijä saa ensimmäisestä päivästä alkaen laajan työterveyshuollon käyttöönsä. Asiakas saa siis paljon muutakin kuin pelkän työntekijän: runsaasti näkyvyyttä, laadukkaan hakijakokemuksen joka rakentaa positiivista työnantajakuvaa sekä helppoutta, kun kaikki työnantajavelvoitteet hoidetaan muualla."
Joskus kuulee kritiikkiä siitä, että jos asiakas haluaa rekrytoida vuokratyöntekijän omille palkkalistoilleen, siitä peritään kohtuuttoman suuri ”sakko”.
Pia: "Rekrytointipalkkio ei ole mikään ”sakko”, vaan se on korvausta tehdystä työstä. Usein tämä sopimukseen liittyvä velvoite on muutamien kuukausien pituinen, ja sille ajanjaksolle jyvitetään suunnilleen sama summa katetta, jonka asiakas maksaisi rekrytointitoimeksiannon yhteydessä. Sopimuksessa määritellään aina tietty ajanjakso, esim. 6-12 kuukautta, jolle tämä kate jyvitetään, minkä jälkeen asiakasyritys voi rekrytoida työntekijän omaksi työntekijäkseen ilman mitään erillistä palkkiota."
Anu: "Kyseessä on siis ikään kuin osamaksutyylinen ratkaisu verrattuna siihen, että asiakas maksaisi kerralla koko rekrytointiprosessista. Tällä rekrytointipalkkiolla katetaan kaikki rekrytointiin liittyvät kustannukset ja työ, jonka olemme tehneet löytääksemme juuri oikean osaajan. Monille asiakkaille tämä on lopulta jopa edullisempi vaihtoehto kuin perinteinen rekrytointi."
Valitettavasti on uutisoitu tapauksista, joissa jotkut henkilöstövuokrausyritykset ovat jättäneet palkkoja maksamatta erilaisissa tilanteissa.
Pia: "Meillä Eilakaislalla on tällaiselle toiminnalle ehdoton nollatoleranssi. Kaikki palkat on aina yli 50 vuoden ajan maksettu ajallaan. Tämä on meille kunnia-asia ja yksi vastuullisuutemme peruspilareista."
Anu: "Työntekijöiden luottamus on meille äärimmäisen tärkeää. Huolehdimme siitä, että kaikki työsuhteen ehdot, mukaan lukien palkanmaksu, hoidetaan tarkalleen sopimusten mukaisesti. Tämä on perusasia, josta emme tingi missään olosuhteissa."
Eilakaisla on 100 % kotimainen ja alan kokenein toimija yli 50 vuoden ajalta. Kannamme ylpeästi avainlippua todistuksena merkityksestämme suomalaiseen työelämään.
Pia: "Korkea asiakastyytyväisyys on meille erittäin tärkeää, ja olemme ylpeitä siitä, että asiakkaiden arvioimana meidän NPS-lukumme on 80. Tämä kertoo asiakkaidemme vahvasta luottamuksesta ja sitoutumisesta yhteistyöhön kanssamme."
Anu: "Uskomme, että henkilöstöpalveluala voi ja sen pitää toimia vastuullisesti. Meille Eilakaislalla vastuullisuus ei ole vain sana, vaan se näkyy jokapäiväisessä toiminnassamme – siinä, miten kohtelemme työntekijöitämme, miten palvelemme asiakkaitamme ja miten kehitämme alaa eteenpäin."
Henkilöstöpalveluala on monipuolinen ja tarjoaa ratkaisuja erilaisiin työelämän tarpeisiin. Valitsemalla kumppanin, joka toimii läpinäkyvästi, vastuullisesti ja laadukkaasti, yritys voi saada merkittävää hyötyä henkilöstövuokrauksesta. Meille Eilakaislalla on tärkeää olla rakentamassa luottamusta koko alaa kohtaan laadukkaalla toiminnallamme.