HR:lle markkinointitukea rekrytoinneissa alan ammattilaiselta

Rekrytointi | Eilakaisla |

Paljon puhutaan markkinoinnin ja myynnin siiloista, mutta mielestäni siilot löytyvät tänä päivänä usein nimenomaan markkinoinnin ja HR:n väliltä. Mietitäänpä, miksi? Syy taitaa olla niinkin yksinkertainen kuin se, että markkinoinnin kohderyhmänä ovat ostavat asiakkaat (kuluttajat tai yritykset) kun HR taas keskittyy tulevaan ja nykyiseen henkilöstöön ja sen kehittämiseen. Yhteiset intressit eivät siis suoranaisesti kohtaa, eikä HR samasta syystä useinkaan saa omalta markkinoinniltaan tarvitsemaansa tukea. Tästä johtuen myös kokeneemman tai suuremman HR-osaston kannattaa rekrytoinneissa kääntyä henkilöstöpalveluiden ammattilaisen puoleen, jolla on sekä HR että markkinointi samoissa hyppysissä.

Rekrytoidessa työnhakijat ja työtä tarjoavat tahot täytyy saada kohtaamaan toisensa, se lienee kaikille selvää. Mutta miten se tehdään, kun ajoituksen tulisi olla täydellinen, ja toisilla toimialoilla on työntekijöistä ylitarjontaa ja toisilla niitä oikeita ei taas tahdo millään löytyä? Eilakaislalla, missä työntekijät ja työtä tarjoavat päivittäin kohtaavat, olemme panostaneet tähän ja meillä henkilöstökonsultit ja markkinointi tekevät modernien työkalujen avulla tuloksellista yhteistyötä.

What gets measured, gets managed

Tänä päivänä kaikki tapahtuu verkossa, myös kaikki työnhakuun liittyvä. Verkon hyvä puolia on mitattavuus ja vanhan konkarin Peter Druckerin sanat ”se mikä mitataan, tulee myös johdettua” pätee myös työpaikkailmoitusten levittämiseen ja laadullisten silmäparien metsästämiseen!

Eilakaislalla valitsemme huolellisesti ilmoituskanavat kattavasta valikoimastamme ja toimeksiantoon sisältyy aina leveä arsenaali orgaanisia nostoja sosiaalisissa medioissa. Sen lisäksi nostamme valikoidusti ja kohdistetusti työpaikkailmoituksia sponsoroiduilla nostoilla, jolloin aktiivisten hakijoiden lisäksi tavoitamme passiiviset työnhakijat. Eilakaislalaiset ovat saaneet koulutusta sosiaaliseen mediaan ja myyntiin ja käytössämme on suomalainen Smarp-tiedonjakoalusta, jolla työpaikkojen nostot leviävät muutamalla klikkauksella henkilöstömme omiin sosiaalisiin verkostoihin keräten merkittävästi enemmän tykkäyksiä ja sitä kautta taas uusia silmäpareja.

Siteeraan vielä erästä toista itseäni älykkäämpää miestä, analytiikkayritys AC Nielsenin perustajaa Arthur Nielseniä toteamalla, että ”valon hinta on pienempi kuin pimeyden aiheuttama kulu”. Siksi keräämme analytiikkaa työpaikkailmoitusten kävijämääristä, mistä kävijät tulevat sekä siitä, kuinka pitkälle hakijat hakemusprosessissaan pääsevät. Näitä tuloksia analysoimme BI-työkalujen avulla ja henkilöstökonsulttimme yhdessä markkinointimme kanssa pystyy sen ansiosta proaktiivisesti säätämään ilmoituksen luonnetta ja ulkonäköä sekä optimoimaan sen markkinointia.

Kuvitus kertoo enemmän kuin pelkkä teksti

Tiedostamme, että terminologia ja tekniikka ei aina avaudu parhaalla mahdollisella tavalla tekstissä, joten teimme aiheesta animoidun videon. Katsothan sen! Jos tämä resonoi, kerromme mielellämme lisää ilman minkäänlaisia velvoitteita. Haluamme auttaa sinua askeleen pidemmälle jo nyt, ja palvella sinua parhaalla mahdollisella tavalla, kun seuraava rekrytointitarve on edessä.

 
 
Lataa täältä Miten rekrytoin fiksusti? -opas
 
 
Kirjoittaja Erika Ehrnrooth työskenteli Eilakaisla konsernin toimitusjohtajana. Tätä ennen hän toimi yhtiön myynti- ja markkinointijohtajana. Hänellä on vuosien kokemus sekä tuotteiden että palveluiden markkinoinnista ja myynnistä eri toimialoilta.

 

Lisää luettavaa: