Miten tulla rekrytoijan löydettäväksi LinkedIn:ssä?

LinkedIn:ssä tulet löytymään hakusanojen perusteella. Ei siis ole aivan yhdentekevää, mitä ja millaisia sanoja käytät profiilissasi. Rekrytoijat käyttävät hauissaan erilaisia hakusanayhdistelmiä, jotka ovat ratkaisevia hoitamansa toimeksiannon kannalta - pohdi siis LinkedIn-profiiliasi rakentaessasi, millaisilla tavoilla haluat itsesi löydettävän. Keskity kuitenkin ammatilliseen osaamiseen ja käytä ammattikuntasi vakiintuneita sanoja.

Aloitetaan siitä, että itse suosittelen tekemään profiilin englanniksi, koska suomenkielistä LinkedIniä ei ole vielä lanseerattuna. Sellainen on tulossa ja silloin asia on toinen. Jos englanti ei kuitenkaan ole vahvuutesi, luo profiilisi suomeksi - teen itse hakuja myös suomeksi.

1. Mieti osaamisesi avainsanat

Niillä kerrot, missä olet asiantuntija ja samalla luot henkilökohtaista brändiäsi. Mieti oman ammattikuntasi avainsanoja ja käytä niitä profiilissasi useasti. Itselleni nämä asiasanat kertovat heti, sovitko profiililtasi siihen toimeksiantoon, jonka kanssa työskentelen.

2. Paikanna itsesi

Paikanna itsesi oikeaan kaupunkiin ja oikealle alalle. Alueet ja alat ovat merkittävimpiä hakukriteereitä, kun osaajia aletaan etsiä oikeisiin tehtäviin. Esimerkiksi Marjo Hämäläinen, Helsinki area, Staffing and Recruiting.

3. Summary - mahdollisuuksien graali vai tuskien taival?

Tässä kohtaa tärkeintä on, että et valitse LinkedInin automaattista summarya. Se on tylsä, etenkin jos luen niitä kymmeniä päivässä. Eli tee se itse ja ole niin luova kuin itsestäsi tuntuu! Se saa olla hyvinkin asiapitoinen, jos se on sinun juttusi. Tai se voi olla hyvinkin persoonallisesti kirjoitettu, kunhan huomioit, että kerrot omasta osaamisestasi. Kirjoita siten, kuin oma persoonasi sanoo – älä yritä olla jotain muuta kuin olet. Kirjoita lyhyesti ja ytimekkäästi

Lisää mahdollisimman paljon asiasanoja (ammatillisia yleisiä termejä) kuvailuusi. Rakenna ne oman osaamisesi sekä vahvuuksiesi kautta - juuri niiden avulla tulet löydetyksi, kun rekrytoijat tekevät erilaisia hakuja. Etsiessäsi uusia haasteita, voit kertoa tässä kohdassa, mihin urallasi tähtäät. Näin kerrot rekrytoijalle, millaisiin tehtäviin liittyen sinuun voi olla yhteydessä. Toki tämä on arkaluontoinen asia, eivätkä kaikki halua nykyisen pomonsa saavan tietää, että on avoinna uusille haasteille. Onneksi LinkedIn on kehittänyt tähän ratkaisun, jonka avulla voit kertoa rekrytoijille Open for new opportunities -ominaisuuden avulla hyvinkin paljon yksityiskohtia seuraavasta työstäsi. Tämä näkyy ainoastaan sellaisille käyttäjille, joilla on maksullinen Recruiter-lisenssi.

4. Työhistoria - pystyt konkreettisesti kertomaan osaamisestasi, käytä se mahdollisuus!

Itselleni mielenkiintoisinta on nähdä tärkein ja relevantein työhistoria. Minkä alan osaajaksi sinä siis haluat brändäytyä? Kerro lyhyesti ja ytimekkäästi, mitä olet tehnyt tässä kyseisessä tehtävässä. Mitä olet oppinut? Missä olet kehittynyt? Suosittelen mainitsemaan, jos tehtävä on ollut määräaikainen - se tuo loogisuutta työuraasi, jos urallasi on ollut lyhyempiä työsuhteita. Sinulla on myös mahdollista samaisen työrupeaman sisällä kertoa, jos olet edennyt uusiin tehtäviin. Tämä kuvaa sinua konkreettisesti hyvänä työntekijänä.

Jos olet työurasi alussa, kerro harjoitteluistasi, harrastuksistasi/harrastuneisuudestasi ja opinnoistasi. Keskity tällöin kuvaamaan, mitä taitoja sinulla on, mitä haluat tehdä ja miksi olisit hyvä juuri siinä.

Jos sinulla on aukkoja työhistoriassa, ole avoin ja kerro niistä. Uraputken ei tarvitse olla täydellinen, vaan se on juuri oman näköisesi. Kerro kuitenkin niiden kohdalla, mitä olet kyseisenä aikana tehnyt ja mitä taitoja mahdollisesti kehittänyt. Olen nähnyt hyvinkin hauskoja ratkaisuja aukkojen ns. täyttämiseen. Tässäkin saat olla persoonallinen.

5. Skills

Käyn itse katsomassa jokaisessa profiilissa, mitä taitoja henkilö on listannut itselleen skills-osiossa ja niiden avulla sourcaajat tekevät omia hakuyhdistelmiään. Skillsien lisääminen on helppoa ja yksinkertaista, koska LinkedIn:llä osaamissanat ovat valmiina. Älä siis kehittele omia sanoja tähän kohtaan, käytä LinkedInin ehdottamia! Listaa konkreettinen osaaminen: tiedot, taidot, tietotekninen osaaminen ym. Käytä tähän aikaa ja mieti, mitä se voisi olla. Tutkaile kenties muiden saman alan osaajien profiileja, mitä he ovat sinne listanneet. Mitä enemmän skillsejä, sitä todennäköisemmin tulet löydetyksi oman ammattikuntasi edustajana. Tärkeintä on kuitenkin relevantti osaaminen. Näiden avulla sinulle ehdotetaan myös LinkedIn:ssä julkaistuja työpaikkoja. Helppoa työnhakua, kun ei juurikaan itse tarvitse nähdä vaivaa!

Aikaisemmin mainitsin mahdollisuuden kertoa olevansa Open To New Opportunities. Näin viestität rekrytoijalle, että sinuun kannattaa olla sopivan tehtävän tiimoilta yhteydessä. Tämän voi myös täyttää yksityiskohtaisesti, jolloin virheyhteydenotot vähenevät. Itse sourcaajana kiinnitän huomioni ensimmäisenä näihin profiileihin.

Viimeisempänä vinkkinä: seuraa niitä yrityksiä, joita pidät mielenkiintoisena! Suosittelen myös seuraamaan henkilöstöalan yrityksiä, jotka välittävät oman alasi työpaikkoja. Sourcaajalle tämä on myös signaali, että olet kiinnostunut uusista työmahdollisuuksista, koska nouset hauissa paremmin esille!


Löydä uusi ura!

Käy katsomassa avoimet työpaikkamme ja rekisteröidy työnhakijaksi. Vaikka et juuri nyt aktiivisesti hakisikaan uutta työpaikkaa, suosittelemme luomaan kattavan profiilin ansioluetteloineen Kaislanet-palveluumme ja tilaamaan itsellesi työpaikkavahdin!

Katso avoimet työpaikat    Rekisteröidy työnhakijaksi

Lisää luettavaa: