Tärkeimmät oppini HoReCa-alan rekrytoinneista

Rekrytointi, HoReCa | Eilakaisla |

Oma matkani HoReCa- eli hotelli- ja ravintola-alalla alkoi noin 25 vuotta sitten tarjoilijaopintojen myötä. Pääsin tuolloin tutustumaan myös keittiötyöhön, joka vei mukanaan. Tämän jälkeen työskentelin erilaisissa alan työtehtävissä muun muassa kokkina, keittiömestarina sekä ravintolapäällikkönä. Toimin siis noin 14 vuotta erilaisten henkilöstöpalveluiden ostajan roolissa.

Ravintolapuolen töistä päädyin asiakkuuspäälliköksi erääseen henkilöstöpalvelutaloon, jossa toimin HoReCa-alan roolien myynnin ja rekrytointien parissa. Tehtävässä rekrytoin osaajia kaikenlaisiin alan tehtäviin suorittavasta tasosta esihenkilöihin ja HR-asiantuntijoihin. Tällä hetkellä puolestaan toimin Eilakaislan myynnissä keskittyen omaan erityisosaamisalaani, HoReCa-alaan.  

Ensin ostajan ja sittemmin henkilöstöpalveluiden tarjoajan roolissa toimiminen on tuonut monipuolista näkemystä ja kokemusta HoReCa-maailmasta. Tässä niistä tärkeimmät koottuna!

Asiakkaan asiakas päättää laadusta

Viime kädessä HoReCa-alalla laadun päättää asiakkaamme asiakas, eli esimerkiksi ravintolan tai tapahtuman asiakas, kenen on oltava tyytyväinen palveluun. Tähän puolestaan vaikuttaa kauttamme rekrytoitu osaaja. 

On siis erittäin tärkeää, että rekrytoiva henkilö tuntee asiakkaan palvelulupauksen sekä toimintaympäristön, johon työntekijöitä rekrytoidaan. Kun nämä asiat on tunnistettu, voi löytää parhaat osaajat oikeisiin paikkoihin.

Näe boksin ulkopuolelle – toimialalta löytyy paikka jokaiselle

Mielestäni erityisesti HoReCa-alalla on hyvä katsoa niin sanotusti boksin ulkopuolelle ja palkata rooleihin rohkeasti ihmisiä, persoonia. Koulutus on toki tärkeä asia, mutta koulutuksen ja alan kokemuksen sijasta vielä oleellisempaa on osaajan can do -asenne sekä halu oppia. Huomioitavaa on, että tällä alalla myös persoona saa näkyä!

Tiivistyksenä toimii hyvin tämä: jokaiselle voi löytyä paikka hotelli- ja ravintola -alalta.

Houkuttele ja erottaudu

Kuten muillakin aloilla, mutta korostuen HoReCa-alalla, merkittävässä osassa työntekijöitä houkutellessa ja rekrytoidessa ovat erilaiset erottautumistekijät – niitä on oltava. Näihin lukeutuvat muun muassa työpaikan tarjoamat työsuhde-edut.

Lisäksi on tietenkin oleellista, että työpaikka on kiinnostava. Rekrytoidessa on tärkeä osata tuoda nämä tekijät selkeästi ja houkuttelevasti esille: Mitä sellaista tarjoatte, jota muualta ei löydy? Millaisia etuja työntekijöillänne on? Älä pidä vakan alla myöskään sitä, jos työpaikallanne on aidosti hyvä fiilis sekä korkea työntekijä- ja asiakastyytyväisyys. Nämä ovat sekä veto- että pitovoimatekijöitä, joten tuo nämä rohkeasti esiin!

 

Kirjoittaja Miia Kamunen työskenteli Eilakaislalla HoReCan toimialapäällikkönä. Miia on intohimoinen asiakaspalvelun ja myynnin ammattilainen, jolla on vahva kokemus henkilöstöpalveluiden myynnistä ja rekrytoinnista. Aiemmin hän on työskennellyt HoReCa-toimialalla monipuolisissa tehtävissä.

Lisää luettavaa: