Uusien työkalujen käyttöönotossa tärkeintä olikin muutosjohtaminen

Olemme reilun vuoden aikana Eilakaislalla ottaneet käyttöön useamman uuden työkalun ja niiden myötä uudistaneet toimintatapamme. Etenkin omissa tiimeissäni, eli markkinoinnissa ja uusmyynnissä, olemme olleet melkoisella oppimiskäyrällä kehittäen ja uudistaen toimintaamme. Se, että muutos saadaan tarkoittamaan kehitystä edellyttää, että käyttöönoton muutosprosessi johdetaan onnistuneesti! Valmistautuessani kevään Sharepoint Office Hyvät, Pahat ja Rumat -seminaarin puhujapönttöön astumista varten, tajusin, miten oleellista muutoksessa on nimenomaan muutosjohtajuus. Jaan mielelläni kanssasi omat oppini!

Monen työelämävuoden jälkeen olen saanut kehittyä ja johtaa digitaalista kehitystä jo useamman työnantajan ja työtehtävän kautta, peräti kolmella eri alalla! Blogissani haluan avata omiin kokemuksiini perustuvia havaintoja muutosjohtamisesta niputtaen ne helposti ymmärrettäviksi aiheiksi.

Tärkeämpää kuin mitä johto sanoo, on johdon toimiminen esimerkkinä muutoksessa

Muutoksessa viestintä on kaikki kaikessa. Jotta johto saisi porukkansa seuraamaan perässä, tulee kysymyksiin kuten mihin ollaan menossa? miksi? ja miten? tarjota vastauksia. Vaikka se, mitä johto sanoo, onkin tärkeää, on esimerkillisyys vieläkin tärkeämpää. Eli muututhan ensin itse johtaaksesi esimerkillä. Ellet esimiehenä muuta toimintatapojasi ja näytä esimerkkiä, miten olisit uskottava tiimillesi? Ellet esimiehenä pidä muutosta tarpeeksi tärkeänä muuttuaksesi itse, miksi tiimisi muuttuisi?

Osallista ja ole kärsivällinen

Johdonmukaisella tekemisellä jalostat johtajana tiimin sisällä turvallisuuden tunnetta ja valmennat samalla porukoita toimimaan halutulla tavalla. Tiimissä syntyy oivalluksia ja positiivisen palautteen kautta kehitystä kaikessa tekemisessä. Oma esimerkillisyys ei kuitenkaan aina riitä, sinun on myös osallistettava henkilöstöä, tukea ja auttaa heitä kehittymisessään. Yleensähän mikään ei lanseerausvaiheessa ole valmista, joten osallistamalla luot samalla suurlähettiläitä, jonka myötä tiimille tukihenkilöitä, joista luonnollisesti voi tulla pääkäyttäjiä! On sanottu, että 20% henkilöstöstä toteuttaa muutosta. En tiedä, riittääkö se, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun leijonanosa on ”mukana”, on muidenkin seurattava perässä.

Ja vaikka loput seuraisivatkin perässä, tulee sinun johtajana olla kärsivällinen, sillä mikä tahansa muutos vaatii toistoa toistonsa jälkeen - joka luonnollisesti vaatii aikaa. Muutoksen omaksuminen on toisille helpompaa ja ironisinta on ehkä se, miten vanhasta luopuminen on niin tavattoman vaikeaa! Huolimatta siitä, ettei vanha olisi toiminut moitteetta! Se on kummallista – eikö?

Asia kerrallaan, vaikka mielestäsi seuraava askel olisi jo kiva ottaa!

Onneksi muistin tänä keväänä yhä mistä mentorini, silloisen ruotsinkielisen YLE:n johtajan Annika Frankenhauser-Nybergin, kanssa taannoin puhuttiin: välillä kannattaa tarkistaa, että porukka pysyy lipunkantajan perässä! Näen yhä silmissäni Annikan näyttämän kuvan, jossa johtaja kulkee edessä lippu korkealla, mutta joukkue on ojassa! Uusien toimintatapojen ja työkalujen käyttöönotossa on tärkeää antaa rauha omaksua, ennen kuin taas tulee uutta! Ellei uutta työkalua ehditä perin pohjin opetella ja ihan oikeasti ottaa arkikäyttöön, jää uusi työkalu tai toimintatapa puolitiehen. Vaikka siis itse olisitkin valmis ryntäämään kohti seuraavaa maalia, on useimmiten fiksumpaa ottaa sopivan mittainen hengähdystauko ennen seuraavaa ponnistusta.

Lista reilun 12 viimeisen kuukauden aikana käyttöönotetuista työkaluista ja ohjelmista

  • Uudet toiminnanohjausjärjestelmät MS Dynamics ja Kaislanet – maaliskuu 2017
  • SEO-työkaluja WP:ssä ja teknisiä muutoksia sivustoilla – elokuu 2017
  • Web-analytiikan tutkimiseen Hotjar - elokuu 2017
  • Tunnistamattomien verkkokävijöiden prospektointia; Leadfeeder – syyskuu 2017
  • Microsoft Teams sisäisenä keskustelutyökaluna – syyskuu 2017
  • Sisältömarkkinoinnin käynnistäminen – lokakuu 2017
  • Sosiaalisen myynnin implementointi ja Social Selling Academy -koulutus - marraskuu 2017
  • Smarp-tiedonjakoalusta henkilöstölle yrityksen sosiaalisten mediaviestien jakamiseen – marraskuu 2017
  • Verkkoasemien tilalle Microsoft Teams ja Sharepoint – joulukuu 2017
  • Uusmyynnin prospektointiin Vainu – helmikuu 2018
  • Uusi verkkosivusisällönhallintajärjestelmä Hubspot ja Inbound-markkinointiin siirtyminen – helmikuu 2018
  • …Stay tuned for our next step – syyskuu 2018 😉

Lisää luettavaa: