Employee advocacy – Kilpailuetua Haiilo työkalun avulla

Viime vuosina ihmisten tapa löytää ja arvioida tietoa on muuttunut merkittävästi. Yritysten omat viestintäkanavat kamppailevat huomiosta, kun taas työntekijöiden ääni kuuluu entistä voimakkaammin.  Eilakaislalla näimme tämän mahdollisuudeksi ja käänsimme työntekijöidemme äänet vahvimmaksi kilpailueduksi.

Meidän kokemuksemme sekä tulokset osoittavat, kuinka työntekijöiden äänet voivat olla brändin vahvin kanava näkyvyyden, luottamuksen ja liiketoimintavaikutuksen rakentamisessa. Kun työntekijälähettilyys on juurrutettu osaksi yrityskulttuuria, tulokset puhuvat puolestaan.

Eilakaisla Content picture_Haiilo työkalu (3)-1

LinkedInin datan mukaan työntekijöiden jakama sisältö saa jopa kahdeksan kertaa enemmän huomiota kuin vastaava julkaisu yrityksen bränditililtä – ja klikkausprosentti voi olla jopa 200 % korkeampi. Viestintäympäristöjen muuttuessa työntekijälähettilyys on noussut keskeiseksi keinoksi, jolla organisaatiot voivat vahvistaa näkyvyyttään, luotettavuuttaan ja uskottavuuttaan.

Haiilo on yrityksille suunnattu työntekijäkokemuksen ja sisäisen viestinnän alusta, joka kokoaa yhteen sisäisen intranetin, monikanavaisen viestinnän ja työntekijöiden roolin brändilähettiläinä (employee advocacy).  Haiilon avulla työntekijöiden näkyvyys on integroitu osaksi yrityskulttuuria, jolloin henkilöstö on esillä laaja-alaisesti, verkosto jakaa julkaisuja eteenpäin. Ja huomasimme myös, kuinka generatiivinen tekoäly nostaa brändiämme enemmän esiin, koska henkilöstömme on joka päivä aktiivisesti läsnä verkossa.

Haasteena yrityksen näkyvyys ja arjen toiminnot

Meille todellinen haaste ei ollut sisällön tuottaminen, vaan näkyvyyden, luottamuksen ja puolestapuhumisen kulttuurin rakentaminen. Yrityksemme omat viestintäkanavat eivät tavoittaneet potentiaalisia asiakkaita toivotulla tavalla, ja henkilöstömme ei ollut vielä löytänyt luontevaa tapaa osallistua brändimme vahvistamiseen omalla äänellään eri kanavissa.

Alkuvaiheessa henkilökohtaisesti someen postailu työntekijöiden osalta tuntui haastavalta, sillä:

  • ilman johdonmukaista rytmiä sisällön jakaminen unohtui helposti arjen kiireissä.
  • yksittäiset, hajanaiset julkaisut eivät riittäneet rakentamaan näkyvyyttä tai uskottavuutta.
  • someen postailu koettiin irralliseksi tehtäväksi, ei osaksi arjen kulttuuria.

Muutoksen toi Haiilo Employee Advocacy -työkalu. Sen avulla jakaminen on nyt vaivatonta, osallistuminen palkitsevaa ja henkilöstömme postailee someen jotain joka päivä – ollen luonnollinen osa päivittäistä työtämme.

Eilakaisla Content picture_Tiina and Johanna

"Eräässä aiemmassa työpaikassani yritin kannustaa työntekijöitä tekemään somepostauksia organisaation eri sisällöistä Excel-taulukon avulla. Se oli hidasta, kömpelöä ja rehellisesti sanottuna melko tuskallista – ja uskon, että monet organisaatiot ja markkinointitiimit tekevät sitä edelleen samalla tavalla. Haiilon työkalulla kaikki on yhdessä paikassa ja helposti käytettävissä. Jakaminen on saumatonta, se ei vie aikaa kuin minuutin jos sitäkään, postausten vaikutus on mitattavissa, ja postailu sekä pistetaulukon seuraaminen on vaikuttanut aidosti kulttuuriimme. Ihmiset haluavat osallistua, koska se tuntuu luonnolliselta ja kiinnostavalta – ei pakotetulta, aikaa vievältä ja hankalalta."

Tiina Helminen
Marketing Manager, Eilakaisla

"Johtoryhmämme on aidosti sitoutunut tähän, koska näemme sen tuovan arvoa joka päivä. Haiilo ei ole meille vain yksi työkalu muiden joukossa – siitä on tullut olennainen osa arkea. Puhumme siitä kokouksissa, ja monille meistä "Viikon pistetaulukko" on aamun ensimmäinen tarkistettava asia: kuka on kärjessä ja millaisia pisteitä muut ovat saaneet. Se on hauskaa, pelillistävää ja ennen kaikkea konkreettista – siksi se on vakiinnuttanut paikkansa osana päivittäistä tekemistämme."

Johanna Molin
Myynti- ja markkinointijohtaja

 

Miten onnistuimme tavoitteissa?

Jotta työntekijälähettilyys toimisi todella, tiesimme, että sen piti tulla päivittäiseksi tavaksi – ei vain satunnaiseksi kampanjaksi.

Haiilo Employee Advocacy -palvelun avulla olemme pystyneet:

1. luomaan johdonmukaisen rytmin jakamiselle

Haiilo auttaa meitä tekemään sisältöä lähes päivittäin – yrityksen uutisista ajatusjohtajuuteen sekä tietysti rekrytointimarkkinointia unohtamatta. Ensin johtajamme näyttivät esimerkkiä, asettivat sävyn ja kannustivat muita liittymään mukaan. Tämä johdonmukaisuus on tehnyt sosiaaliseen mediaan postaamisen luonnolliseksi osaksi päivittäistä viestintäämme.

2. tuottamaan nopeasti sisältöjä julkaisumallien avulla

Eilakaislan markkinointitiimin tekemät valmiit julkaisumallit ja Haiilon tekoälyavustaja helpottavat työntekijöidemme sisältöjen muokkaamista ja julkaisemista muutamassa minuutissa. Kenenkään ei siis tarvitse tuhlata aikaa miettimällä mitä voisi tässä julkaisussa sanoa, vaan rakenne ja inspiraatio ovat valmiina pakettina, ja jokainen voi käyttää omaa ääntään. Usein malleissa on muutama vaihtoehto, josta jokainen voi valita omalle äänelleen sekä verkostolleen sopivan vaihtoehdon tai muokata sitä käyttötarkoitukseen sopivammaksi.

3. pelillistämään markkinointia

Haiilon sisäänrakennettu pelillisyys on kannustanut henkilöstöä tekemään somejulkaisuja viikottain tai jopa päivittäin. Merkitykselliset palkinnot, kuten hyväntekeväisyyslahjoitukset, erilaiset kokemukset ja konkreettiset arvopalkinnot, joita työntekijämme todella arvostavat – tekevät jakamisesta motivoivaa ja aitoa. Me emme ole halunneet antaa henkilöstölle kiitoksena esimerkiksi firman logolla varustettuja juomapulloja, vaan olemme kuunnelleet henkilöstön toiveita, mistä juuri he tulisivat iloisiksi: leffa- ja superlahjakortteja, mökkiviikonloppuja ja lahjoituksia hyväntekeväisyyteen.

Eilakaisla Content picture_Haiilo työkalu-1

4. kasvattamaan ääntämme

Aluksi työntekijämme jakoivat pääasiassa täysin valmiita julkaisuja. Ajan myötä he alkoivat kuitenkin lisätä niihin omia näkökulmiaan – oivalluksia omasta roolistaan, pohdintoja alasta ja ideoita, jotka herättävät keskustelua. Tämä muutos toi viestintään aitoutta ja lisäsi luottamusta, muuttaen yksinkertaiset jakamiset todellisiksi vuoropuheluiksi verkostojen kanssa.

5. tuottamaan nopeasti sisältöjä julkaisumallien avulla

Haiilon ansiosta sisältömme tavoittaa nyt paljon enemmän kuin omat kanavamme. Julkaisut leviävät satojen henkilökohtaisten verkostojen kautta, mikä tuo brändillemme näkyvyyttä paikoissa, joihin emme yksin tai yrityksen omalla someprofiililla pääsisi. Maailmassa, jossa tekoäly kokoaa vastauksia eri lähteistä verkossa, eikä pelkästään yritysten verkkosivuilta, tämä hajautettu läsnäolo eri kanavissa auttaa meidän organisaatiota sekä henkilöstöä yksilöinä pysymään jatkuvasti esillä ja uskottavana.

Vaikutukset


Luotettavampia ääniä

Työntekijät välittävät aktiivisesti eri aiheista positiivista ja asianatuntevaa viestiä ja heidän henkilökohtaiset verkostonsa antavat julkaisuille paljon suuremman kattavuuden kuin yrityksen omat kanavat koskaan voisivat.

Korkea osallistumisaste

Jopa 84 % työntekijöistämme jakaa aktiivisesti eri sisältöjämme Haiilon kautta. He, keillä ei ole omia sosiaalisen median kanavia käytössään, jakavat jakolinkkejä esim. sähköpostin tai muiden  viestintätyökalujen kautta.

Osallistava kulttuuri

Jakaminen on tullut rutiiniksi. Uudet työntekijät pääsevät nopeasti mukaan ja pitkäaikaiset työntekijät käyttävät sitä keinona osoittaa ammatillista osaamistaan.

Parempi näkyvyys

Olipa kyseessä sitten sosiaalisen median syötteet, asiakkaiden jakamat sisällöt tai jopa tekoälyn hakutulokset, brändi näkyy nyt useammissa paikoissa ja useammin.

 

Tärkeimmät johtopäätökset

Moni yritys kokeilee työntekijälähettilyyttä ja kannustaa henkilöstöään jakamaan sisältöjä – mutta harva onnistuu siinä aidosti. Meidän onnistumisemme salaisuus on ollut yksinkertaisuus:

  • Markkinointi- ja myyntijohto näytti esimerkkiä ja osoitti, että työntekijälähettilyys on tärkeää niin yksilöille kuin yrityskulttuurillekin.
  • Sisältöjen jakaminen on ollut helppoa valmiiden julkaisujen ja tekoälyn tuen ansiosta.
  • Aktiivinen jakaminen on tuonut aitoa onnistumisen ja kiitollisuuden tunnetta ja julkaisuista saatavat palkinnot ovat olleet ihmisille merkityksellisiä.

Haiilo muutti työntekijälähettilyyden sivutoiminnasta päivittäiseksi tavaksi, joka rakentaa näkyvyyttä, luottamusta ja kulttuuria. Nykyään työntekijät eivät vain tue brändiä – he ovat brändi.

 

Ota yhteyttä

Lisää luettavaa: