Näin rakennat itsellesi edustavan LinkedIn-profiilin

Olen aikaisemmin kirjoittanut blogin henkilöbrändin rakentamisesta, jossa myös neuvoin mitä miettiä LinkedIn-profiilin osalta. Tässä blogissa keskityn syvällisemmin juuri LinkedIn:iin ja yritän myös käytännönläheisemmin kertoa, miten tehdä nämä päivitykset ja miksi ne kannattaa tehdä.

Kuka sinä olet?

  • Taustakuva (Background photo) – LinkedIn:in tylsästä sinisestä ei kannata pitää kiinni. Ellei yritykselläsi ole taustakuvia mistä valita, kannattaa sinun etsiä kuva, joka joko kuvaa tai muuten vaan miellyttää sinua ja päivittää se sinisen tilalle. Miksi? Mieti asiaa sitä kautta, että viestit myös tekemättä jättämisellä. Jos olisit hakeutumassa markkinoinnillisiin tehtäviin, viestisi sininen tausta minulle siitä, ettet pidä oman brändisi rakentamista tärkeänä (huolehditko siinä tapauksessa yrityksen brändin rakentamisesta?). Toiselle sininen kuva voi viestiä persoonattomuudesta tai uteliaisuuden puutteesta (kun et ole testannut, onko kuva vaihdettavissa).

  • Henkilökuva (Profile photo) – Anna valokuvaajan ottaa sinusta edustava kuvan, se ei montaa kymppiä maksa ja on taatusti sen arvoista. Kuvauta itsesi sen näköisenä, miltä normaalisti näytät töissä. Hymyillä ei ole pakko, muttei tässä passikuvaakaan olla ottamassa. Jos sinulla on Twitter-profiili, päivitä siihen tunnistettavuuden takia sama kuva! Vinkkinä myös, että Twitter-profiiliin kannattaa lisätä linkki LinkedIn-profiiliin.

  • Käytä etu- ja sukunimeäsi (First name, Last name), käytä kutsumanimeäsi vain, jos sinut sillä tunnetaan työelämässä! Kannattaa myös lisätä tyttönimi tai entinen sukunimi, jos nimesi on vaihtunut työurasi aikana.

  • Mikä on koulutuksesi? (Education) Jos olet täyttänyt tämän kohdan profiilistasi ja Edit Intro -ikkunassa ruksaat kohdan "Show education in my intro", nousee tieto profiilisi yläosaan.

Mitä sinä teet?

  • Headline – Monet laittavat tähän kohtaan vain tittelinsä, mutta mitä jos hyödyntäisit tilan ja kertoisit myös, mitä työssäsi oikeasti teet, tai miten B2B-puolella pyrit auttamaan yrityksiä, jos esim. teet myyntityötä? Silloin annat titteliin verrattuna paljon enemmän tietoa itsestäsi! Tietyin aikavälein tulee myös vastaan profiileja, joilla tässä kohtaa lisättynä väliaikainen tieto, esim. ”We’re hiring”. Tämä teksti näkyy nimesi lisäksi esim. kommentoidessasi keskusteluissa, joten tila kannattaa hyödyntää!

  • Locations within this area – missä päin toimit? Lisää pakollisen maatiedon lisäksi myös postinumero tai ainakin paikkakunta. Valkkaa LinkedIn:in ehdottamista variaatioista se, joka on laajin.

  • Industry – millä alalla työskentelet? Valitse mahdollisimman läheltä liippaava. Tiesitkö, että Social Selling Index (SSI) -nimisellä mittarilla voit mitata myynnillistä suoriutumistasi? Saat prosenttiluvun, joka suhteutettuna verkostoosi ja alaasi kertoo, kuinka hyvin pärjäät! Kirjaa ylös ja tarkista taas 6kk päästä, oletko kehittynyt?!

  • Contact info – lisää ainakin puhelinnumerosi, sähköpostiosoitteesi ja edustamasi yrityksen verkkosivuosoite. Miksi? Haluat varmasti, että verkostoosi kuuluvat henkilöt pystyvät helposti kontaktoimaan sinua?

  • Skills – Lisäämällä profiiliisi mahdollisimman kattavasti taitojasi ja vahvuusalueitasi, myös löydettävyytesi paranee. Voit pyytää ihmisiä myös vakuuttamaan osaamisesi Endorsement-painikkeen kautta.

  • About (Summary) – Kirjoita tarkkaan mietitty hissipuhe, jossa tuot esiin osaamisesi, mistä sytyt, minkälainen olet työntekijänä ja/tai esimiehenä ja miksei myös jotain tulevaisuuden työpaikkahaaveistasi. Tehdessä omaa hissipuhettasi, käytä osaamistasi vastaavia avainsanoja. Hyödynnä valitsemiasi avainsanoja esittelytekstissäsi, sillä näin tulet paremmin esiin hauissa kyseisiä sanoja käyttäessä.

    Jos olet myyjä, kerro miten voit olla avuksi ja mitä olet asiakkuuden eteen valmis tekemään. Lisää tähänkin yhteystietosi, jotta myös henkilö, joka ei vielä ole verkostoitunut kanssasi, näkee, miten sinut helpoiten tavoittaa!

    Jäsentele teksti kappalein ja ranskalaisin viivoin helpottaaksesi lukemista. Käytä väliotsikoita kuten ”Minusta”, ”Taustaa”, ”Työskentelytapani” ja laita vaikka alkuun tervehdyksesi ja loppuun kehotus verkostoitua kanssasi!

  • Esittelyvideo – Voit lisätä profiilisi yhteyteen myös lyhyen 30 sekunnin esittelyvideon (Cover Story) itsestäsi, jossa kerrot esimerkiksi työkokemuksestasi tai vahvuuksistasi!

  • Featured – Tähän kenttään voit lisätä haluamiasi sisältöjä, artikkeleita tai linkkejä ikään kuin "valokeilaan". Voit laittaa Featured-osioon muun muassa omia tai jakamiasi LinkedIn-julkaisuja, muita tekemiäsi sisältöjä tai työnäytteitäsi (esim. linkin portfolioosi).

Huomioi myös nämä: 

  • Open To Work – Lisäämällä LinkedIn-profiiliisi Open To Work -tunnisteen, voit kertoa olevasi kiinnostunut uusista työmahdollisuuksista. Saat itse valita, näkyykö tunniste kaikille (tällöin myös profiilikuvassasi näkyy #OpenToWork-tunniste) vai ainoastaan rekrytoijille (jolloin vain henkilöt, jotka käyttävät LinkedIn Recruiter -työkalua näkevät tunnisteen).

  • We Are Hiring – Omalla LinkedIn-profiililla voi ilmoittaa myös avoimesta työtehtävästä työpaikallasi. Tällöin omassa profiilikuvassasi näkyy #Hiring-tunniste.

  • Creator Mode – Tämä LinkedIn:in uudehko ominaisuus antaa mahdollisuuden tehdä profiilistasi ikään kuin "vaikuttajaprofiilin". Tällöin profiilissasi vierailevat henkilöt näkevät Follow-painikkeen aiemman Connect-näppäimen tilalla. Ominaisuuden myötä profiilin painopiste siirtyy sisällöntuotantoon ja seuraajien keräämiseen. Profiiliin voi merkata hashtageilla myös aiheita, joita tililläsi ja postauksissasi käsittelet.

  • Suositukset – Voit pyytää tuntemiltasi henkilöiltä (esimerkiksi aiemmilta esimiehiltäsi) LinkedIn-profiilissasi näkyvän suosituksen.

Mitä sinusta näkee?

  • Personoi LinkedIn-osoitteesi poistaen siitä kaikki turha. Jäljelle tulisi jäädä vain nimesi, esim. linkedin.com/in/erikaehrnrooth. Tämän teet ”Edit public profile & URL” -painikkeesta, josta myös pääset hallinnoimaan, mitä julkisen profiilin puolella sinusta näkyy (lue seuraava bullet!).

  • Edit public profile & URL – Mitä LinkedIn-verkoston ulkopuolinen sinusta näkee esim. sinua googlatessa? Sen pääset säätämään täältä! Miten päädytkään nappuloita säätämään, huolehdi ainakin siitä, että profiilisi ylipäänsä näkyy! Haluathan tulla löydetyksi, eikö? Itse pidän tärkeänä, että nimeni ja kuvani lisäksi minut pystyy tunnistamaan edellisten työnantajien ja koulujen kautta, sillä haluan, että vanhat opiskelu- ja vaihto-oppilasvuoden kaverit sekä vanhat työkaverit löytävät minut ja voivat varmistua, että minä olen minä.

    Muista, että LinkedIn on myös digitaalinen CV:si. Täytä huolellisesti työnantajasi linkittäen yrityksen li-tiliin ja avaa tittelisi lisäksi, mitä toimenkuvaasi kuului ja vieläkin tärkeämpää: mitä sait aikaiseksi! Kerro myös lyhyesti yrityksestä parilla rivillä. Koulutuksien, käytyjen kurssien ja suorittamiesi sertifikaattien lisäksi, voit lisätä tiedon kielitaidostasi sekä muista mahdollisista tunnustuksista. Ja, muistathan tietyin aikavälein palata täydentämään ja päivittämään profiiliasi.


Teksti päivitetty 12.7.2021

Kirjoittaja Erika Ehrnrooth työskenteli Eilakaisla konsernin toimitusjohtajana. Tätä ennen hän toimi yhtiön myynti- ja markkinointijohtajana. Hänellä on vuosien kokemus sekä tuotteiden että palveluiden markkinoinnista ja myynnistä eri toimialoilta.


Löydä uusi ura!

Käy katsomassa avoimet työpaikkamme ja rekisteröidy työnhakijaksi. Vaikka et juuri nyt aktiivisesti hakisikaan uutta työpaikkaa, suosittelemme luomaan kattavan profiilin ansioluetteloineen Kaislanet-palveluumme ja tilaamaan itsellesi työpaikkavahdin!

Katso avoimet työpaikat    Liity osaajayhteisöömme

Lisää luettavaa: