Rakenna työnantajamielikuvaa kesätyönhakuprosessin joka vaiheessa

Tammikuun kääntyessä helmikuun puolelle, on monissa yrityksissä jo aloitettu tulevan kesän vuosilomien suunnittelu. Samalla yrityksissä käynnistyvät myös kesätyöntekijöiden rekrytointiprosessit, jotta varmasti ollaan ensimmäisten joukossa valitsemassa tulevat kesätyöntekijät. Vaikka omista kesätyöhauistani on kulunut jo jokunen vuosi, muistan vieläkin, millaisia hakemuspapereita minnekin piti toimittaa, kuinka valtavasti hakijoita oli ja kuinka vähän palautetta työhakemuksistani sain. Pari vuosikymmentä on nostanut työnantajamielikuvan ja hakijakokemuksen kehittämisen entistä tärkeämpään rooliin, mutta muistammeko pitää kiinni näistä tärkeistä teemoista myös kesätyöhauissa?

Monelle kesätyöpaikkaa hakevalle kyseessä saattaa hyvinkin olla ensimmäisen työpaikan haku ja ensimmäinen kosketus työelämään. Nämä kokemukset jäävät mieleen ja voivat muokata hakijoiden työnantajamielikuvaa ja jopa ajatuksia työelämästä. Nyt ensimmäistä työpaikkaa hakevat nuoret voivat hyvinkin olla organisaatiosi tulevia asiantuntijoita, potentiaalisia asiakkaita tai yhteistyökumppaneita.

Nuorten kokemukset kiinnostavat myös heidän vanhempiaan ja onnistunut prosessi voi kantaa hedelmää jo hyvinkin nopeasti vanhempien vaihtaessa kuulumisia kesän jalkapalloturnauksissa. Tässä muutama tärppi työnantajamielikuvan varmistamiseen kesätyöpaikkojen rekrytoinnissa.

1. Rakenna tehokas aikataulu rekrytointiprosessille ja pidä siitä kiinni

Kesätyöhaku on kuin mikä tahansa rekrytointi. Siinä pitää olla järkevä ja aikataulutettu prosessi ja se ei saa kestää kuukausia. Parhaista uusista työntekijöistä on kova kilpailu, joten miksi antaisit muille mahdollisuuden viedä sinun haustasi parhaat osaajat? Hakijat kyllä muistavat ne työnantajat, joiden rekrytointiprosessi kesti kuukaudesta toiseen - sitä mielikuvaa tuskin haluat yrityksestäsi antaa. Tehokas prosessi luo kuvan tehokkaasta organisaatiosta, joten panosta tähän.

2. Luo kohderyhmälle suunnattu työpaikkailmoitus

Rakenna ilmoitusteksti kohderyhmälle suunnatuksi, mutta älä yritä luoda kuvaa työpaikasta, joka ei ole totta. Älä myöskään käytä sanastoa, jota et itse käytä. Työpaikkailmoituksen on tarkoitus luoda kuvaa työpaikastasi ja jos työpaikkasi ei ole alan nuorekkain ja trendikkäin, älä yritä sitä ilmoituksella tehdä vaan panosta hakijakokemukseen ja yrityksenne näköisten työntekijöiden tavoittamiseen.

3. Valitse ilmoituskanavat potentiaalisten kandidaattien perusteella

Oikeiden kanavien valinnalla luot edellytyksen työnantajamielikuvan kehittämiselle haluamassasi kohderyhmässä. Vaikka noudattaisit kaikkia muita tämän blogin ehdotuksia, mutta valitset väärät ilmoituskanavat, epäonnistut viestisi perillemenossa ja saat todennäköisesti vähemmän potentiaalisia kandidaatteja nyt ja mahdollisesti myös tulevissa hauissa. Ole siis äärimmäisen tarkkana kanavien valinnassa. Muutamien satasien sijoittaminen ilmoituksen markkinoimiseen on varmasti järkevä päätös.

4. Muista hakijaviestintä koko prosessin ajan

Hakijaviestintään panostaminen on hyvin investoitua aikaa. Parhaimmillaan hakijaviestinnällä pidetään potentiaalisten kandidaattien mielenkiintoa yllä ja kerrotaan hakijoille, että työnantaja panostaa heihin. Muista siis kiittää hakemuksista niiden saapuessa ja kerro prosessin seuraavat vaiheet heti vastauksessasi – näin erotut joukosta ja hakijat pysyvät paremmin lämpiminä, kun tietävät, milloin voivat odottaa prosessin seuraavaa vaihetta. Ilmoita myös prosessista tippuneille heti päätöksen
tehtyäsi ja perustele muutamalla lauseella. Se ei montaa minuuttia sinulta vie, mutta luo kuvaa, että heidätkin on huomioitu.

5. Ota rennosti työhaastattelussa

Ole rento oma itsesi ja muista, että haastatteluun tulijalle tämä voi hyvinkin olla hänen ensimmäinen työhaastattelunsa. Panosta siis pikkaisen enemmän tunnelman keventämiseen, jotta suurin jännitys saadaan kaikkoamaan ja hakijasta saadaan todellinen kuva ilman jännityksen tuomaa epävarmuutta. Työhaastatteluista puhutaan varmasti kavereille ja perheenjäsenille, joten valmistaudu huolella ja mieti tarkkaan, minkälaisen kuvan yrityksestäsi haluat antaa.

6. Anna palautetta haastatteluihin päässeille

Palaute haastatteluiden jälkeen saattaa kiireessä unohtua. Muista kuitenkin vielä soittaa jokaiselle haastatteluun tulleelle ja kertoa valinnan perusteista, hakijan hyvistä ominaisuuksista sekä mahdollisista kehityskohteista sekä syistä, miksi valinta juuri tällä kertaa ei häneen kohdistunut. Tämä palaute voi olla kullanarvoista tuleville työelämän asiantuntijoille ja hyvät vinkit ja niiden lähteet kyllä muistetaan.

7. Valmistele perehdytys

Muista vielä prosessin jälkeen antaa tulevalle kesätyöntekijälle ensimmäiset askeleet perehdytykseen eli missä ja milloin työt alkavat, miten valmistautua ensimmäiseen päivään sekä muut huomioitavat asiat. Ensimmäisenä päivänä on hyvä viestiä talon sisällä uudesta työntekijästä, jotta uudelle kesätyöntekijälle tulee tervetullut olo. Myös tekemällä päivityksen uudesta kesätyöntekijästä esim. Linkediniin, luot pirteän ja vastuullisen työnantajan mielikuvan yhteistyökumppaneillesi.

Mikäli yritykselläsi on resurssit ja aika vähissä, voi prosessin myös ulkoistaa osin tai kokonaan ammattilaiselle. Ammattilaisen hoitamana kesätyöntekijän rekrytointiprosessi nopeutuu ja kokeneet konsultit tietävät, miten rakennetaan hyvää työnantajamielikuvaa.

Rekrytointi >
Henkilöstövuokraus >
Rekrytointipalvelun tilauslomake >

New call-to-action

 

Kirjoittaja Joonas Kopperi toimi Eilakaislan HR- ja kehityspäällikkönä. Joonaksella on vuosien monipuolinen kokemus eri HR-tehtävistä sekä digitaalisten projektien läpiviennistä. Joonaksen intohimona on prosessien uudelleen miettiminen ja jatkuva kehittäminen.

Lisää luettavaa: