6 vinkkiä henkilöbrändäykseen

Kirjoittanut Eilakaisla - 08.12.2014

Työmarkkinoiden kilpailullisuus ja verkkoon siirtyminen ovat johtaneet siihen, että henkilöbrändäys ei ole enää vain poliitikkojen ja artistien yksinoikeus. Verkossa kuka tahansa voi brändätä osaamistaan. Henkilöbrändäys on tavoitteellista ja yrittäjämäistä toimintaa, jolla halutaan rakentaa itsestä positiivista mielikuvaa. Se on oman osaamisensa profilointia ja markkinointia, maineenhallintaa sekä itsensä johtamista. Työnhakutilanne on otollinen ajankohta strategiselle henkilöbrändäykselle ja vain sinä itse olet oman osaamisesi paras markkinoija.

6 vinkkiä henkilöbrändäykseen

1. Mieti millainen sinä olet brändinä

Mitä osaamista ja tietoa sinulla on tarjota? Mieti myös, miten oma persoonasi näkyy henkilöbrändissäsi.

2. Tee Facebook-profiilistasi julkinen osio

Vilkaise, miltä julkinen Facebook-profiilisi näyttää. Viestiikö se sinusta haluamallasi tavalla? Näkyykö profiilissasi ammattisi ja työpaikkasi, ennen ja nyt? Huomio myös profiilisi visuaalisuus ja mitä se kertoo sinusta persoonana.

3. Luo LinkedIn-profiili

LinkedIn on työntekijöiden ja työnantajien kohtaamispaikka. Se on myös paras sosiaalisen median kanava esitellä omaa osaamistasi sekä työ- ja koulutushistoriaasi. Verkostoidu, keskustele ja kommentoi työhösi liittyviä blogikirjoituksia sekä jaa omiasi. Kaikki tämä on itsesi ammatillista brändäämistä.

4. Tee Twitter-tili omalla nimelläsi

Luo Twitter-tili omalla nimelläsi ja osallistu keskusteluun. Kiinnitä huomiota profiilisi ulkoasuun sekä asioihin, joita tuot esille profiilissasi. Verkostoidu Twitterissä niiden ihmisten kanssa, joiden haluat huomaavan ammatillisen osaamisesi. Linkkaa omaa nimeäsi kantava blogi Twitter-profiiliisi.

5. Luo blogi omalla nimelläsi ja kirjoita muutama artikkeli

Oman blogin luominen on helppoa valmiille blogipohjalle, kuten WordPress tai Blogger. Kirjoita blogiin omaan alaasi liittyvää sisältöä ja jaa sisällöt sosiaalisen median kanavissasi.

6. Kommentoi työhösi liittyviä blogikirjoituksia

Seuraa aktiivisesti työhösi liittyviä blogikirjoituksia ja kommentoi niitä. Jaa kirjoituksia myös omissa sosiaalisen median kanavissasi.