Heinäsuovasta löytyi helmi

Referenssit | Hanna Koistinen |

Syksyllä 2019 Kirjakaarella itkettiin lähtöitkuja, sillä opintojen ohella myyntiä ja asiakaspalveluamme hoitanut Janina löysi kokopäiväisiä töitä ja siirtyi luonnollisestikin oman alansa tehtäviin. Oli selvää, että Janinan kaltaista työntekijää ei helposti korvata.

Alkoi pohdinta, rekrytoidaanko uusi työntekijä vai jatketaanko omin voimin. Omat voimat tarkoittavat Kirjakaarella kahta käsiparia, jotka jo entuudestaan hoitelivat varsin suurta tehtävämäärää. Työkuorma hikoilutti, mutta niin hikoilutti ajatus rekrytoinnistakin.

Me tarvitsimme ihmisen, joka innostuu myynnistä ja pienen perheyrityksen epäsäännöllisestä ja vaihtelevasta kulttuurista. Mistä ihmeestä sellaisen löytää? Varsinkin, kun myyjille on tarjolla kuut ja taivaat.

Rekrytointi pelotti, sillä vääriin valintoihin ei ollut aikaa eikä rahaa. Toisaalta mietimme myös sitä, onko tarjoamamme työ motivoiva ja innostava. Onnistummeko työnantajana luomaan sellaiset edellytykset, että työntekijä onnistuu?

Kaiken tämän itkun, kiireen ja hikoilun keskelle soitti Viivi, Eilakaislalta. Tapasimme ja suunnittelimme rekrytointia, mutta loppuvuoden kiireistä johtuen ehdin lähinnä väistellä Viivin yhteydenottoja. Harmitti ja nolottikin, että en ehtinyt paneutua asiaan.

Viivi, todellinen asiakaspalvelun helmi, tuntui tietävän parhaat lääkkeet kiireisen ja hikoilevan yrittäjäihmisen auttamiseksi. Lämmin, ymmärtävä ja asioista huolehtiva asenne johti siihen, että alkuvuodesta 2020 tapasimme uudelleen ja vihdoin rekrytointi virallisesti käynnistyi. Myönnän, että en edelleenkään odottanut suuria.

Kuvaan astui Kaisa, asiakaspalvelun helmi nro 2, jonka kanssa yhteisvoimin viilasimme työpaikkailmoituksen kuntoon. Ilmoitus julkaistiin, ja ymmärtääkseni muutamia hakemuksia saapui. Kaisa esitteli meille hakijoiden joukosta Marin. Löytyi asiakaspalvelun helmi nro 3.

Asiat sujuivat kuin tanssi

Maaliskuussa 2020 työskentelen Marin kanssa toimistollamme. Saan keskittyä omiin tehtäviini ja Mari hoitaa myyntiämme ja tekee vieläpä opintoihin liittyvää harjoittelua Kirjakaaren markkinoinnissa. Saimme enemmän kuin osasimme ikinä toivoa.

Parasta on, että Mari viihtyy meillä ja työ sopii hänen tarpeisiinsa. Mari asuu toimistomme kulmilla, kuten minäkin. Meillä on myös täsmälleen saman ikäiset lapset. Eihän näillä työn kannalta ole mitään väliä, mutta tämä auttoi minua ymmärtämään, että tällaisesta epäsäännöllisestä perheyrityskulttuurista nauttii todennäköisesti toinen samassa elämäntilanteessa oleva ihminen.

On hämmästyttävää, että joskus vaikeat asiat järjestyvät ilman suurempaa säätämistä. Se on Eilakaislan ja erityisesti Viivin ja Kaisan ansiota. Kiitos kuuluu myös Janinalle, joka jätti riman niin korkealle, että mihinkään puolivillaiseen ei sen jälkeen halua tyytyä. Ja Marille, joka ylitti riman.

Tämän rekrytointikokemuksen pohjalta voin todeta, että Eilakaisla etsimisen ohella löytää. Minulle työnantajana on lopulta aivan sama, hakeeko paikkaamme yksi vai yksitoista miljoonaa ihmistä. Me tarvitsimme yhden, parhaan, ja sen saimme.

Suosittelen. Lämpimästi.

 

Kirjakaari on maakuvaviestinnän ammattilainen. Olemme erikoistuneet viestimään maailmalle suomalaisesta osaamisesta ja tekemään töitä suomalaisten organisaatioiden menestystarinoiden parissa. Nostamme viestinnän avulla kissan hännän silloin, kun kissa ei sitä itse huomaa tehdä.

 

Lue lisää rekrytointipalveluistamme > 
Lue lisää henkilöstövuokrauksesta >

Lisää luettavaa: