Miten löytää tekijä HoReCa-alan markkinointitehtävään?

Rekrytarinat-podcastin toisen tuotantokauden käynnistävässä jaksossa vieraina ovat VALO Hotel & Workin toimitusjohtaja Erno Launo sekä markkinointikoordinaattori Tuomas Haapala. Erno aloitti VALOlla työt vuoden 2020 elokuussa ensin liiketoimintajohtajana. Tuolloin VALOlla valmistauduttiin ensimmäisen, Ruskeasuolla sijaitsevan, toimipisteen avajaisiin. Tuomas puolestaan liittyi VALOn kolmen henkilön markkinointitiimiin vastikään. Kuuntele jakso >

VALO yhdistää uudella tavalla hotelli- ja toimitilapalveluiden toiminnot

VALO Hotel & Workissä voi perinteisten hotelliyöpymisten lisäksi ostaa työskentelytilat yrityksen työntekijöiden käyttöön eri ajanjaksoille, vaikkapa vain päiväksi. Tämä toimii erityisen hyvin esimerkiksi tilanteissa, joissa yrityksellä ei ole vakituista toimipistettä kaupungissa.

Hotelli- ja toimistokäyttöön soveltuvien huoneiden lisäksi Ruskeasuon toimipisteeltä löytyy myös ravintola- sekä hyvinvointipalveluita.

”Tunnen tosi isoa kiitollisuutta työpaikkailmoitukseen minut tägännyttä henkilöä kohtaan.”

VALOlla rekrytointitarve ilmeni työntekijän jäädessä vanhempainvapaalle.

Tuomas oli jo ennestään työskennellyt toimialalla ja VALO oli yrityksenä hänelle entuudestaan tuttu. VALOn työpaikkailmoitus tuli vastaan Tuomaksen ystävän hänet siihen tägättyä.

Tuomakselle työpaikan konsepti on tärkeä juttu, ja tämä herätti myös VALOn kohdalla hänellä mielenkiinnon. Työpaikkailmoituksen sisältö osui hyvin hänen kiinnostuksenkohteisiinsa sekä asioihin, joita hän osaa tehdä – Tuomas tiesikin voivansa olla tehtävässä aidosti hyödyksi.

”Hotelli- ja ravintola-alalla omat verkostot on kova juttu.”

Erno kertoo, että VALOn startup-luonteisuus on ollut hyvä juttu myös rekrytointien kannalta. Heidän uudenlainen, alan perinteistä rakennetta tietyllä tavalla haastava toimintamalli on ollut valttikortti.

Yleensä VALOn työpaikkailmoitukset julkaistaan heidän omilla nettisivuillaan sekä somekanavissa. Myös Tuomaksen mukaan sosiaalisessa mediassa työpaikoista ilmoittaminen kannattaa: näin hänkin sai tietää nykyisestä työpaikastaan.

”Etenkin LinkedIn on sellainen sosiaalisen median kanava, jota pidän hyvin tiukasti silmällä töitä hakiessa.”

VALOlla työskentelee laaja kirjo HoReCa-alan ammattilaisia

VALOlla on laaja kirjo työtehtäviä ravintola-alan työtehtävistä, tapahtuma-alan positioihin, hotellialan perinteisiin työtehtäviin sekä myös markkinoinnin ja myynnin tehtäviin.

Ernon mukaan yrityksen rekrytointiprosesseihin on saatu tuotua systemaattisuutta monipuolisista työtehtävistä riippumatta. Osassa ravintolapuolen työtehtävissä he ovat hyödyntäneet henkilöstövuokrausta.

”Asiat etenivät lopulta tosi nopeasti.”

Puheenaiheen siirryttyä tarkemmin itse rekrytointiprosessin kulkuun, Tuomas toteaa, että yhteydenotto VALOlta tuli samalla viikolla, kun hän oli hakemuksensa lähettänyt. Työhaastattelu sovittiin parin päivän päähän.

Työhaastattelussa oli Tuomaksen lisäksi neljä henkilöä VALOlta: ”Mulla ei ole sen tyyppistä haastattelua koskaan ollut. Ajattelin siinä tilanteessa, että ole oma itsesi ja hoida vain homma. Se meni mielestäni ihan hyvin, eikä ollut mitään ongelmia. Oikeastaan siinä vaiheessa tuli vahva olo, kun haastattelun jälkeen tuli puhelu, että haluatko tehdä testejä.” Tällä Tuomas viittaa henkilöarviointeihin.

Seuraavalla viikolla Tuomas saikin mukavan puhelun: ”Haluatko tulla tekemään työsopimuksen?” Koko prosessiin meni maksimissaan pari viikkoa.

”Tuomas tuo meille paljon sellaista substanssia, jota meillä ei ole ennen ollut.”

Haastattelussa mukana ollut porukka toimii VALOlla eri tehtävissä: vanhempainvapaalle lähtenyt tiimin työntekijä, HR:n edustaja, Erno sekä markkinointitiimin vetäjä. Haastattelijoiden eri näkökulmat auttoivat päätöksenteossa: yksi peilasi substanssipuoleen, yksi tiiminvetäjän näkökulmasta, yksi taas HR:n ja yksi myynnin ja markkinoinnin kulmasta.

”Meillä taisi olla kaikki haastattelut kahden päivän aikana”, Erno kertoo ja tarkentaa Tuomaksen valintaa, ”meillä oli tosi mielenkiintoinen kattaus hakijoita. Sen jälkeen vedimme vasta kaikki yhteen ja teimme vertailun, jossa kaikki olivat samalla viivalla. Muistan, että Tuomaksen kohdalla oli tosi vahva yhteinen näkemys siitä, että häneen me päädytään. Haluan kuitenkin korostaa, että aina meillä ei mene näin, mutta tämä oli nopea kierros ja meni oikein hyvin.”

”Kerro, miksi haluat juuri tämän paikan.”

Tuomaksen vinkki muille työnhakijoille on: ”Koita heti työhakemuksen tai CV:n alkuun kertoa, miksi haluat juuri tähän työpaikkaan ja juuri tämän työn. Se vangitsee huomion.”

Ernon täydentää omasta näkökulmastaan: ”Alleviivaan kyllä samoja juttuja. Nykyään käytetään työnhaussa paljon LinkedIniä. Jos CV pyydetään lähettämään, panosta tähän – eikä vain nopeaan ”Quick applyhin”. Lue tarkasti työpaikkailmoituksen teksti, mitä olet hakemassa. Ole myös aito itsesi, kun kohtaat työantajan. Muista myös tuoda esille se, mitä toisit tähän työpaikkaan, ja miten jeesaat työnantajan liiketoimintaa.”

 

 

Lisää luettavaa: