Kuinka taklaamme osaajapulaa tulikuumassa rekrymarkkinassa?

Rekrytointi | Eilakaisla |

Tällä hetkellä vallitsee voimakas työntekijäpula. Tämä ei tule varmastikaan uutena tietona henkilöstöasioiden tai rekrytointien parissa työskenteleville. Osaajapulan seurauksista eivät ole välttyneet myöskään henkilöstöpalveluyritykset eivätkä meidän asiakkaamme. Keinoja ja apua ajankohtaisen haasteen selättämiseen voimme kuitenkin tarjota – mutta millaisia? Tätä pyrin avaamaan blogissani.

Kun rekrytointi ja sopivien osaajien löytäminen ja houkuttelu on haastavaa, tulee yhä tärkeämmäksi se, mihin ja miten resursseja käyttää. Työpaikkailmoituksen julkaisu ja passiivinen odottelu ei tällä hetkellä tuota kovin hyviä tuloksia, vaan avuksi on otettava muun muassa lisänäkyvyyttä ja passiivisten hakijoiden tavoittelua.

Meillä Eilakaislalla rekrytointien täyttöaste (fill rate) on 76 %, eli löydämme työntekijän noin kolmeen neljästä avoimesta paikasta. Miten ylläpidämme ja varmistamme tämän täyttöasteen myös osaajapulan aikana haastavassa kandimarkkinassa?

Kattava näkyvyys ja osaajayhteisömme apuna asiakkaiden rekrytoinneissa

Keinot tukea asiakkaitamme oikeiden osaajien löytymisessä vaihtelevat muun muassa yrityksen toimialan ja haetun tehtävän kriteereiden tai tekijöiden määrän perusteella, mutta monet keinot ovat käytössä haussa kuin haussa.

Kaikki työpaikkailmoituksemme julkaistaan sekä avoimet työpaikat -sivullamme että suosituimmissa työnhakuportaaleissa: Duunitorissa, Oikotiellä ja Monsterissa. Nämä ovat tärkeitä paikkoja näkyä erityisesti aktiivisille työnhakijoille. Duunitori ja Oikotie johdattavat heti somekanavien ja Googlen jälkeen eniten hakijoita työpaikkailmoitustemme pariin. Tiesitkö muuten, että jos teet itse työpaikkailmoituksen, sen jakelusta näihin portaaleihin pitää maksaa erikseen? 💸

Kaikki Eilakaislan työpaikat jaetaan myös siis Eilakaislan sosiaalisen median kanavissa. Kannustamme omia työntekijöitämme aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa, ja työpaikkailmoituksemme saavatkin runsaasti näkyvyyttä henkilöstömme kautta heidän omilla some-seinillään sekä sopivissa sosiaalisen median ryhmissä, joissa tavoitamme eri alojen ja alueiden työnhakijoita.

Hyödynnämme hauissamme aina myös omaa työnhakijakantaamme eli osaajayhteisöä. Osaajayhteisössämme jäseniä on noin 24 000 monilta eri aloilta. Henkilöstökonsulttimme käyvät aktiivisesti läpi osaajayhteisöämme; he etsivät ja kontaktoivat sieltä potentiaalisia kandidaatteja omiin hakuihinsa. Oletko huomannut, että meiltä löytyy Osaajagalleria, josta pääset myös itse kurkistamaan työnhakijaprofiilejamme – sieltä löydät noin 10 % hakijakannastamme anonymisoituina osaajakortteina. 👥

Toteutamme usein myös avoimia hakuja eri toimialoille, kuten hallinnon ja tuotannon tehtäviin, ja järjestämme avoimia haastatteluja. Näin meillä on kirjo eri alojen ammattilaisia, joista jo tunnemme muun muassa heidän persoonaansa, osaamistansa ja ammatillisia kiinnostuksenkohteita etukäteen.

Lisäksi teemme aktiivisesti yhteistyötä useiden oppilaitosten kanssa eri puolilla Suomea. Eri tasoiset ja eri alojen koulut ovat tärkeitä paikkoja tavoittaa sopivia kandidaatteja esimerkiksi rooleihin, joihin ei tarvita vielä täysin valmista ammattilaista. Saamme oppilaitoksilta näkyvyyttä avoimille työpaikoillemme heidän omien rekrytointiportaaliensa sekä opettajien kautta, ja ajoittain käymme kampuksilla myös juttelemassa suoraan opiskelijoiden kanssa uramahdollisuuksista konsulttiemme toimesta tai joskus jopa yhdessä asiakasyritystemme kanssa.

Joskus hakuihin tarvitaan lisätukea – Talent Sourcingilla ja rekrymarkkinonnilla se (yleensä) onnistuu

Kun sopivia kandidaatteja on haastava löytää perinteisen ilmoitushaun kautta, apuna voidaan käyttää Talent Sourcingia. Talent Sourcing tarkoittaa sopivan osaamisen omaavien kandidaattien prospektointia aktiivisesti eri kanavista, kuten LinkedInistä. Talent Sourcing on aktiivista myyntityötä, ja Talent Sourcaajamme pyrkivät aktiivisesti houkuttelemaan eli ”myymään” avointa työpaikkaa potentiaalisille kandidaateille. Talent Sourcingilla tavoitetaan myös passiivisia työnhakijoita, minkä vuoksi potentiaalisten hakijoiden kirjo laajenee! 🔎

Työpaikkailmoituksia voidaan myös lisämarkkinoida esimerkiksi sosiaalisessa mediassa määritellylle kohderyhmälle. Sopivat kanavat riippuvat toimialasta ja tehtävänluonteesta: esimerkiksi asiakaspalvelutyöntekijöitä voidaan tavoitella Instagramista, kun taas spesifejä asiantuntijarooleja LinkedInistä! Muokkaamme lisämarkkinointikampanjat asiakkaan toiveiden mukaan ja tarjoamme niitä myös erilaisille budjeteille. Tiesitko, että työpaikkailmoituksen lisämarkkinointi voi olla miltei vaatimus nyt osaajapulan aikana, jotta potentiaalisia hakijoita saavutetaan? 💎

Nopeat päätökset ovat rekrytoinnin onnistumisen edellytys

Kun parhaat hakijat viedään lähes kirjaimellisesti käsistä, on toimittava hyvin nopeasti, kun sopiva kandi on löytynyt. Tätä ei voi tarpeeksi painottaa. Niin meidän kuin asiakasyrityksenkin on raivattava kalentereistamme hyvin joustavasti tilaa ja päätöksiä valinnasta odotetaan samana päivänä. Tässä markkinatilanteessa ei voida jäädä odottelemaan, saataisiinko useampi hyvä kandi vertailtavaksi. Parinkin päivän jahkailu johtaa tällä hetkellä hyvin usein siihen, että hakija on ottanut vastaan jo toisen paikan, ja hakuprosessi on aloitettava alusta. Nopeat syövät hitaat myös tämänhetkisessä tulikuumassa rekrymarkkinassa!

 

Kirjoitta Antti Jussila työskenteli Eilakaisla-konsernin myyntijohtajana. Tätä ennen hän on toiminut myyntijohtajana henkilöstöpalvelualalla sekä liikkeenjohdon konsultti- ja valmennustaloissa seniorikonsulttina ja asiakkuusjohtajana.

Lisää luettavaa: